تجلیل جوانان افغان از روز شکـرگـزاری در شهر ونکـوور، کانادا
امان معاشـر، خبـرنگار آزاد   امان معاشـر، خبـرنگار آزاد

جوانان افغانی، اعم از شاعران، هنرمندان و نوازند گان به اشتراک عـدۀ کثیری از جوانان افغانی به سازماندهی کمیتۀ فـرهنگی جوانان، خانـه "مولانا"، روز دهـم اکتوبـردر شهـر ونکـوور، کانادا طی مراسم تجلیل بعمل آوردند. (Thanksgiving Day) با شکوهی از روز شکر گـزاری

 

درین محفل، محترم مجید قیام، رئیس خانۀ فرهنگی مولانا، طی سخنرانی مبسوطی در رابطۀ روز شکـرگـذاری را روز مهربانی، دوستی و سخاوت دانسته از جوانان افغان  خواستار شدند تا با همدیگر مهـر بنـدند، در خیـر وسخاوت همّت گمارند و نمونۀ مثال فرهنگ، اخلاق، انساندوستی و محبت در بین سایر جوانان ملیت های با هم برادر کانادا شوند.

 

سپس محترمه مژده جمالزاده، رئیس کمیتۀ فـرهنگی جوانان، خانه "مولانا"، تشریف آوری میهمانان را خوش آمدیـد گفته روز شکـر گزاری را که یکی از روز های عبادت، سخاوت و رخصتی عمومی در آمریکای شمالی است، برهمگان تبریک و تهنیت گفته، آموزش بیشتر و بهتر جوانان را در راه راستکاری و وفاداری بر فرهنگ و و ملت دانستند.

 

 محترمه مژده جمالزاده، درادامه سخنانش از خواهر فرهنگی ما، محترمه  سیما ثمـر یـادآور شدند و نامزدی ایشان را در جملۀ کانـدیدان جایزۀ بین المللی "نـوبل"، افتخار وغـرور ملی افغانها دانستند.

 

متعاقباً محترم رحمان سـدید، معـاون کمیتۀ فـرهنگی جوانان و شاعـر مستعـد و جوان کشور ما،  قطعه شعر سروده اش را تحت عنوان "فراخوان جوانان به خانۀ مولانا" به خوانش گرفتند، که با گرمی مورد پذیرش و استقبال حاضرین قرار گرفت.

 

درین محفل، در حالیکه سـه جوان با استعداد محترمین: مـژده فقیری، رحمان سـدید و مژده جمالزاده، گردانندگی پـروگرام را به عهده داشتند؛ با به خوانش گرفتن اشعـار خداوند گاربلخ، مولانا جلال الدین محمد بلخی، اجرای مصاحبه های جالب و گفتن فکاهی های دلچسپ، هنرمندان جوان هریک سلطان جیحون، رامین باختری، حبیب یوسفی؛ شاعران: رحمان سـدید، و حبیب یوسفی، نوازندگان: محترمین متین قیام، میـلاد فقیری، وادریس جان را به روی استـیژ دعوت نمودند، که هر یک از دعوت شدگان با کمال خورسندی به سؤالا ت گویندگان واشتراک کنندگان محفل، جواب داده با ابراز مبارکی روز شکر گزاری، دکلمۀ شعر، سروده و موزیک اجرا نمودند.

 

در ختم محفل، امان معاشر یکتن از فعالین خانۀ فرهنگی مـولانـا،  ازهر یک از گردانندگان، هنرمنـدان، نـوازنـدگان و شاعرانی که در برگزاری محفل شکر گزاری، فعـالانه سهم گرفتند، سپاسگزاری نموده؛ تمام اعضای خانۀ فرهنگی "مولانـا" بزرگ را اعضای یک خانوادۀ مشترک دانسته، از مؤسس، بنیانگذار و رئیس خانه فرهنگی "مولانـا"، محترم مجید قیام که همه شرایط را غرض رشـد استعداد های جوانان وآموزش هنر و فرهنگ دیرینۀ ما برای هموطنان ما آماده ساخته است، قدردانی نموده از خداوند متعال، شکر گزاری نمودند.

 

 

(Thanksgiving Day) روز شکر گزاری  

 

 در امریکای شمالی، این روز تعطیل و رخصتی عمومی بوده آنرا روز عبادت، مهربانی و سخاوت میدانند. در این روز، اکثراً فامیل ها گوشت فیلمرغ می پزند و با اقارب، نزیکان و همکاران خود تناول نموده بر خدای خود شکر میگزارند که دنیا را بر آنها با تمام نعمات اش آفریده است.


October 12th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها